Bohussalongen

2019 års salong!

Årets salong har temat “Landskap” Både anmälan och anmälningsavgift sker från i år digitalt, med start 1:a november. Läs mer på museets hemsida https://www.bohuslansmuseum.se/utstallningar/bohussalong-2019-tema-landskap/

Både proffs och amatörer är välkomna!

Vi startade Bohussalongen 1962. Inför den första salongen skrev Eric Jonsson dåvarande ordföranden i föreningen: “Bohuslänningarna idag är sig själva, en del naturalister, verklighets-skildrare, andra romantiska färgdyrkare, åter andra mera formellt inriktade. Intresset för grafik och skulptur är växande. Men under ytan spelar alltid kärleken till Bohuslän och den lyhörda känslan för den atmosfär som präglar kustlandskapet och som är det västsvenska måleriets signatur.”

Bohussalongen är en jurybedömd konstutställning som arrangeras vartannat.år. Utställningen är ett samarrangemang mellan oss och Bohusläns museum.

Vernissage Bohussalongen 9 december 2017:

invigning

Agneta von Zeipel, muséet och Britta Söderlund, konstföreningen introducerar Bohusalongen som sedan invigs av Karin Stammarnäs.

Mer information inför kommande salong erhåller du från Bohusläns museum:

Konsthallen – Bohusläns museum
Museigatan 1, Box 403, 451 19 Uddevalla