Konst i Centrum

Karta över konstverk i centrum

Karta Skulpturer RÄTTOtydlig karta? Klicka på den!

1. Bohusläns Museum Ode till Bohuslän   Lillemor Pettersson, 1984
    Reliefen skildrar bohuslänska näringar och natur genom tiderna. Konstnären som är utbildad keramiker f -34. har bl. a. varit professor på Konstfacks institution för Keramik och Glas.
  2. Kampenhof Minne av Skeppsbyggare Gustaf Thordén Rune Karlzon, 1990
    Uddevallavarvet skapades av Gustaf Thordén och var under 50- och 60-talet stadens största arbetsplats. Gigantiska oljetankers byggdes här.  Varvets kunde dock med tiden inte matcha lågprisproduktionen från Japan och Sydkorea och lades ned 1986. Thordénstiftelsen och Näringslivets intressegrupp lät uppföra denna skulptur till minne av skeppsredaren och varvsgrundaren Gustaf Thordén (1894–1963). Platsen här heter Gustav Thordéns plats, men det är ju knappt känt, utan man talar om detta hela, som museiparken.
  3. Kampenhof THK Tro Hopp Kärlek. Niklas Hansson, 1993
    Konstnären har använt tre olika vapen, beslagtagna av polis efter att ha brukats i olika kriminella våldsammanhang. Han har skjutit med dem genom konstverkets tre plåtsidor så att tre populära tatueringsmotiv framträder: korset, hjärtat och ankaret. Varje sida har en liten skylt som berättar vilket vapen som använts till vilket brott. Verket skänktes till Uddevalla kommun av Fyrstadskommunerna och Bohusläns museum.
  4. Walkesborgsbadet (Asplundsgatan) Solglitter, Lars Petersson, 1975.
    Glasfiberarmerad polyester.
  5. Stadsbiblioteket (Södra Drottninggatan) Västanvindens framfart från kust till skog i det bohuslänska landskapet…, Lasse Andreasson, 1985.  14 st. reliefer gjutna i betong på Stadsbibliotekets fasad. Konstnären som föddes 1924 Göteborg, död 2007, var en svensk tecknare, målare och skulptör. Utbildad bl.a. på Valands konstskolaoch på Konstfack. Han arbetade mycket med textil, med stora fria tredimensionella reliefer i trä och brons men han var framför allt bildkonstnär med tempera som hans mest älskade material. Lasse Andréasson arbetade vid sidan av konstnärskapet som lärare på Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm och senare på Konstfack i Stockholm.  Ljungby (1992), brons, Storgatan i Ljungby Klara (skulptur) (1980), brons, Sergels Torg i Stockholm. Ta ned solen i tunnelbanan, konstnärlig gestaltning av tunnelbanestation Masmo i Huddinge (1972), tillsammans med Staffan Hallström  stucco lustro (1957), Åkeshovshallen i Stockholm    Reliefer, koppar, i husfasad på Västra Trädgårdsgatan 8 i Stockholm (lite lik denna i uttrycket)
  6. Stadsbiblioteket (Södergatan) HC Andersen & den fula ankungen, Förklädd Gud & Visst gör det ont,Pippi Långstrump, Samtal samt Krig och Fred. Fred Leyman 1985 Metallsilhuetter. Tillkomna i anslutning till utbyggnaden av biblioteket. Fred Leyman 1919–2004 var från Orust, folkmusikälskare. Utbildad på Valand 51–56.  Många offentliga verk framför allt i Västsverige, ofta skolor. Ormen Långe på torget i Henån. Men också t.ex. Mot Norr i Luleå stadshus (1957), Eolsharpan i Borås 1959 utanför Sjöboskolan. Förnamnet ska uttalas som fred i fredsprocess, var konstnärens vilja.
  7. Norra Hamngatan, Liggande vit ros. Daniel Janosz, 2017
    Streetart. Konstnären har sina rötter i graffitikonsten och gillar att måla på stora väggar. Han är uppvuxen på Dalaberg i norra Uddevalla. 2013 fick han i uppdrag att måla den offentliga toalettbyggnaden vid torget och satte då lite färg på staden. 2016 gjorde han en stor väggtextil vid Rimnersvallen. 2017 hade han en separatutställning på Galleri Vitt Brus i stadsbiblioteket
    2018 gjorde han bl. a. en stor vägg i graffiti på Tennishallen, Fjällvägen i Uddevalla.
  8. Södra Hamngatan Transformatorn Graffiti av Jasmin Bjurström och Felix Edstam, 2016
    Konstnärerna var elever på Akademi Sinclair, Bild och form och samma år var de också Uddevalla Konstförenings stipendiater. Ett Giraffprojekt för ungdomar mellan 13–26 år, stött av Uddevalla Kultur och Fritid
  9. Södra Hamngatan (Hanssonska bron) Kosmos I Jan Bergh, 2011
    Jan Bergh är född -38 och utbildad på Konstakademin i Stockholm på 1960-talet. Har sedan 1994 arbetat med stenskulpturer på Konstnärernas kollektivverkstad i Bohuslän.  (KKV-B). Är bl. a. representerad på Eklandaskolan i Mölndal, Hagfors kommun och Stenungsundshem i Stenungsund. Blev först känd som en fantastisk tecknare. Skulpturen ställdes ut 2011 i samband med utställningen KKV-B 30 år. Verket inköptes då av Uddevalla konstförening och donerades till Uddevalla kommun som minne av Karin och Gösta Jansson.
  10. Hasselbacken Vera Einar Luterkort, 1946
    Skulptör, formgivare och tecknare. Einar Luterkort utbildade sig vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1926-29, École des Beaux-Arts i Paris 1929, Accademia di Belle Arti di Roma 1930 och Akademie der Bildenden Künste i München 1931.
    Einar Luterkort  har gjort offentliga verk på många ställen, Varberg, Nynäshamn, Gävle, i Mariestad finns Karl- Erik och Vera, ser ut att vara samma Vera. Konstnären levde mellan 1905–1981.Han var gift 1935–52 med Ingrid Luterkort, film och teaterskådespelaren, regissören, pedagogen och musikern.
  11. Agnebergshallen (Östergatan) Rörelse. Göran Lantz, 1986                                          Väggrelief i betong, 3 delar. Göran Lantz är från Örebro men bosatt sedan länge på Kårehogen på Orust. Utbildad på Slöjdis och Valand 1954–63.  Mest känd för sin rika färg i fr a målningar. Kommunen äger bl.a. en fantastisk Vallmo som eleverna på Margretegärde inte kunde motstå när han ställde ut på Bohusgalleriet för några år sen. Gun Hellervik, redaktörför Zenit: kallar Göran Lantz för ”en modern länk i den koloristiska traditionen”. Göran Lantz ser sitt arbete som ett forskningsprojekt i syfte att berätta om livet och det mänskliga. Konst kan förändra världen. Han gjorde mycket i Uddevalla, undervisade och var bl. a. delägare i Bohusgalleriet, mm.
  12. Östergatan (Agnebergsgymnasiet) Kunskapsträdet Jonas Lindmark,1990
    Metallskulptur på hög stensockel
  13. Lagerbergsgatan (Polishuset) Tuppen Johan Brattström, 1994–95
    Verket beställdes av Statens konstråd till det då nya Polishuset. Tuppen är en gammal symbol för vaksamhet. Ur sidorna på tuppen rinner det ner vatten.
  14. Margretegärdeparken Vänskapens ljus, 2008.
    Lykta av sten. Gåva från Uddevallas vänort Okazaki i Japan.
    Till minne av vänortssamarbetets 40-årsjubileum 27 oktober 2008. –Vi hoppas att våra städers vänskap ska fortsätta för alltid, säger borgmästare Kolchi Shibata från Okazaki i texten på stenen.
  15. Margretegärdeparken Flickan med flätan Matti Haupt, 1949
    Brons. Donerad av redaren och grundaren av Uddevallavarvet Gustaf Thordén till hemstaden. Invigdes på Valborg 1949. Thordén var vän med konstnär en sedan uppväxten i Helsingfors. Han köpte in 4 verk som han sedan skänkte till staden: Flickan med näckrosorna på Skansplan, numera Thordéns park, Vadande flickai Sörkälleparken. Haupt född 1912, död 1999, gjorde också den byst av Gustav Thordén som står i stadshuset. Haupt är representerad på många håll. Förutom på fyra platser i Uddevalla kan nämnas Helsingfors och Madrid.
  16. Margretegärdeparken Dans Jerry Williams, 2013.
    Box med roterande skulptur och invändig belysning. Amerikansk konstnär i U-a, även lärare i animerad film på Kulturskolan (haft flera duktiga elever som vunnit priser). ” Jag arbetar med animerade montage som utgör en av flera delar av mina konstverk. Ett konstverk och en film är två väldigt olika artistiska uttryck. Den rörliga bilden kräver din uppmärksam-het under en viss tid för att sedan oftast bli bortlagd, men ett konstverk är däremot något du tar en titt på och kommer tillbaka till i fall det tilltalar dig. Något som finns att njuta av under en längre tidsperiod. Vad jag gör är att jag arbetar med mitt konstverk och min film sida vid sida. Filmen får ibland sin egen del i konstverket via en liten monitor. Den animerade filmen och det stilla konstverket agerar med varandra och på så sätt bestämmer de hur det slutgiltiga konstverket skall vara. Konstverket är den dominanta ledaren som bestämmer vilket tema som sedan filmen utvecklar och förhöjer. Jag försöker göra så att de båda faktorerna kan komplettera varandra. Just nu känner jag mig som en utforskare som utforskar ett helt nytt territorium”.
  17. Kungstorget Karl X Gustav och Erik Dahlberg, Theodor Lundberg, 1915.
    En klassisk nationalromantisk och nationalistisk skulptur i strömningarna runt sekelskiftet. Karl X Gustav hyllas för anfallet mot Köpenhamn och för åtföljande landvinningar i form av att bl.a. Bohuslän, genom fredsavtalet i Roskilde 1658, inkorporerades i Sverige.  Även Erik Dahlberg hyllas, även om han bara var en av flera rådgivare inför beslutet att korsa isen över Stora Bält. Men Erik Dahlberg var lyckosam i sitt PR-arbete och framställs även i denna staty som hjälte. I själva verket var han många mil bort från Stora Bält när övergången skulle göras. Det däremot ingen kan ta ifrån Erik Dahlberg är alla de historiskt viktiga kartor och kopparstick över många av stormaktens städer. Bland annat i boken Suecia antiqua et hodierna.
  18. Norra Hamngatan Vänskap Gåva från Uddevallas vänort Okazaki i Japan till Uddevallas 500-års jubileum
    En uppgift gör gällande att det är Okazakis förre borgmästare, Eiichi Ishida, som inte bara skänkt verket till minne av 30 års vänskap mellan städerna utan också skulle vara konstnären bakom verket. Han lär vara utbildad konstnär. Detta verk är det som de flesta mindre skolbarn i kommunen tänker på när man frågar dem om de vet något om konst i Uddevalla.

Följs oss gärna på  Facebook

Konst placerad  lite utanför citykärnan

Vi har gjort en folder i samarbete med kommunen och Studiefrämjandet som även tar med en del konstverk utanför centrum. Foldern finns  vid Bohusläns museums vägg för evenemang- och föreningsinformation mitt emot receptionen. En tanke var att få med de första konstverken som finns när man kommer på någon av infarterna till staden. Kommer man in från öster möts man av idrottsområdet med bl a de stora verken på ytterväggarna. Söderifrån möts man av den syriska hästen vid Skeppsviken och åker man från Torp till de norra stadsdelarna och stadshuset ser man Spinn vid Kurverödsrondellen.Kommer man från norr till Hovhult finns skulpturen Kasmrater vid hjulet

Skeppsviken nära Hästepallarna
Syrisk häst
Mohannad Solaiman,, 2017
Hästen är 5 meter hög och gjord i 6 mm tjock järntråd.

Egentligen skulle skulpturen stå här tillfälligt men eftersom uddevallaborna tagit hästen till sitt hjärta, har en insamling startat för att kunna behålla den permanent.

Intresset för konst och skulpturer i synnerhet kom tidigt i livet för Mohannad. Den är och har alltid varit ett sätt för honom att kanalisera sina tankar. Naturen är den första skulpturen. Den inspirerade mig till att själv bli skulptör, säger Mohannad. Efter att han lämnade Syrien i slutet av 2015 hamnade han i Göteborg där han på Akademi Valand träffade Denise Langridge Mellion, projektledare på Kultur i Väst och rekryterare på Akademi Valand. Denise arbetar bland annat med att introducera nyanlända konstnärer för det professionella konstlivet i Sverige. Genom henne kom Mohannad i kontakt med Konstepidemin i Göteborg.Tidigare har Mohannad framförallt skulpterat i marmor och granit – material som kräver resurser i form av plats och pengar, två bristvaror i Mohannads situation. Därför blev materialet istället det järn som hopsvetsats till den kraftfulla skulpturen vid Skeppsviken. Hästen skapades hemma hos en vän i Örebro, eftersom det inte fanns plats att arbeta i Göteborg. När skulpturen var färdig flyttades den tillbaka till Göteborg och Konstepidemin varpå konstnärskollegan Eric Langert etablerade kontakten med Pilane gravfälts skulpturpark på Tjörn – där statyn har beundrats tills flytten till Uddevalla.

Hästen som symbol har många betydelser. Den har varit en vän åt människan genom historien och kopplas samman med värden som äkthet, ädelhet och makt.

Kurverödsrondellen Spinn
Åsa Herrgård, 2012
Hon arbetar mest med offentlig gestaltning. Försöker fånga platsens historia och samtid. Spinn är en påminnelse om tändsticksframställning och de väverier som fanns i Uddevalla.
Konstnären är född 1956 i  Finland, numera bosatt i Bohuslän och  aktiv i KKV-B (Konstnärernas kollektivverkstad i Bohuslän).

Vid stadshuset.
Fjärilen/Vingar.
Lars-Erik Husberg,1977
Konstnären var lärare på Konstfack. Har gjort flera offentliga skulpturer i Stockholm. Klot och runda håligheter är genomgående tema i hans teckningar och skulpturer.

Den eviga vänskapens ljus,
Gåva från Uddevallas vänort Okazaki. 1988

Hovhultsvägen
Kamrater vid hjulet
Anita Johansson, 1971
Stål
Konstnären heter numera Fröding, född 1942.
Utbildad vid konstfack, konsthögskolan och i Paris.