Tidigare aktiviteter

Utlottning konst 2018

Kära konstvänner!

Igår hade vi vårt sista arrangemang för året – konstutlottningen! Till vår stora glädje kom 80 medlemmar denna kväll. Vi hade 30 vinster, varav 13 närvarovinster att lotta ut. Grattis alla ni som vann. Vi andra hoppas på tur nästa år. Vinstlistan publiceras inom kort på hemsidan. Ett tydligt önskemål om ändå fler närvarovinster framfördes. Vi lyssnar till detta och kommer att satsa stort nästa år. Då fyller vår förening 90 år och det kommer vi att fira på flera sätt. Programmet för våren kommer i början av januari men håll också ett öga på hemsidan, som vi försöker att hålla aktuell.

Tack för i år och God Jul och Gott nytt år!

Konst för utlottning

Närvarovinster

Konstutlottning 2018

Vinnare

1. Uppenbart,  Jan-Olof Bengtsson                           Lisbeth Johansson
  2. Vinterbrygga,  Ingvar Jakobsson.                          Anita Gillner Fransson
  3. Hallå, vem där? Mona Huss Wallin                       Britta Söderlund
  4. Vy från Ambla Palanci,  K-A Persson                    Lena Davidsson
  5. Kvistar, Sofia Bergman                                          Eva Erixsson
  6. Vår, Gerlesborg, Arne Isaksson                             Monika Bergman
  7. Svävande kaktus, K-A Persson                             Ann-Marie Norberg
  8. Jazzorkestern, Anders Fogelin                              Gunilla Christiansson
  9. Fågelbordet, Evy Låås                                           Kari Torgheim
  10. Banana moon is shining, Emma Larsson              Ingrid Nilsson
  11. Konstnärens ateljé, Jörgen Fogelqvist                   Birgitta Molin
  12. Rådhuskommittén, Nils Asp                                   Maria Tyreman Bandhede
  13. Rapphöns, Harald Wiberg                                     Torsten Sigfridsson
  14. Lockad, Anders Hultman                                        Siw Karlsson
  15. Gotland Yvonne Antonsson                                   Anna Gunnarsson
  16. Trädet, Annie Padian                                             Gunnel Jensen
  17. Brus, Ingegärd Johansson akryl                            Zander Boman

Vinet i konsten,   8 november

Rory Botha och Bert-Ove Larsson

En tradition i höstmörkret är samarbetet med Munskänkarna om konst och vin. I år blev kvällen återigen en fullträff. Rory Botha visade verk av konstnärer som för många av oss var nya bekantskaper och Bert-Ove Larsson gav oss smakprover på viner med en tydlig anknytning till varje konstnär.

Engelsmannen Grayson Perry med konst som sprudlar av liv och lust och som menar att publiken vill överraskas. Vi överraskades positivt av ett bubblande vitt vin från England.

Tadashi Kawamati, en konstnär från Japan med många stora ljusa konstverk ofta i gula toner, kombinerades med ett ljust, lätt, vitt vin med smak av gula frukter.

Xevi, spanjoren med sin mustiga, färgrika konst, följdes upp av ett mustigt rött vin med hög sockerhalt som passade till hans varma färger.

Slutligen presenterades Jim Denevan, en amerikan som kan göra stora konstverk i sanden. Konstverk som snabbt utplånas av tidvatten. Till detta fick vi ett gott rött vin vars druvor odlats i sandjord och som lämpade sig till lång lagring. Alltså helt på tvärs mot konstnärens snabbt försvunna verk.

Vi var över 70 personer som fick vara med på denna trevliga kväll och som redan ser fram mot nästa år med konst och vin.

Inte kan väl jag ….

20181004_174901Torsdagen 4 oktober föreläste fotografen Anni Padian och visade sina bilder

Anni Padian utbildade sig till fotograf i Göteborg. Hon hade en önskan om att ha ett jobb där hon själv kunde bestämma över sin tid. Annie fick efter utbildningen erbjudande från en mäklarfirma att fotografera inför försäljning av objekt och det är idag hennes heltidsjobb.

Anni får även uppdrag att fotografera bröllop, många brudpar önskar ha hela bröllopsdagen dokumenterad, från påklädning till fest.

Anni har haft utställningar i Ljungskile, där hon numera bor. Hon har ställt ut fotografier på döda insikter i förstoring, hon påpekar dock att hon inte själv dödat insekterna utan de var redan döda när de kom till henne, en del har hon hittat själv, en del har släktingar kommit med i glasburkar m m.  I de förstorade bilderna ser man hur vackra de är.

Anni arbetar mycket med ljussättning och vilket ses i de bilder hon tagit på sin dotter från sin senaste utställning.  Det är arrangerade fotografier som har stor likhet med Rembrantmålningar – Anni har strävat efter en sammetsyta på bilderna.

Anni berättar också om, och visar bilder från naturen. Hon tvingade ut sin man på juldagen, han fick sitta i bilen och belysa med billyktor när hon tog kort på bland annat träd.

Det var cirka 20 personer som deltog i denna intressanta föreläsning och Annie fick svara på många frågor kring sitt fotograferande.

Siw Karlsson

Konstresan till Borås

Pinochio[1314] Liten hen[1313]

Lördagen den 15 september åkte 49 medlemmar till Borås och Abecitas konstmuseum. Ett fantastiskt museum skapat av privatpersoner i en fabriksbyggnad från 40-talet.Tre våningar med 400 verk av internationell pop och fotokonst och även nordisk textilkonst. Makarna Swegmark, som byggt upp samlingen, började på 60-talet (då popkonsten fick sitt genombrott) samla verk av Rauschenberg, Lichtenstein, Hockney, Jim Dine, Andy Warhol m fl.

Att få se Marcel Duchamps ”Flasktorkaren) var häftigt. Ett vanligt bruksföremål som för 100 år sedan upphöjdes till konst genom att den placerades på ett konstmuseum. Ett av 1900-talets mest inflytelserika verk genom att den ställer frågan ”Vad är konst?”

Elisabeth Moritz som undersöker sin familjeberättelse med stora bilder i en alldeles egen cut-out-teknik väckte många tankar. För att inte tala om Nathalia Edenmonts foton med modeller klädda i massor av olika grönsaker!

Efter lunchen i parken var det skulpturvandring i centrum och vi fick bl a se boråsarnas älskade lilla ”Ute” av Charlotte Gyllenhammar och den inte lika älskade Jim Dines kolossalstaty ”Walking to Borås” alltså i dagligt tal ”Pinocchio”. Vägen var kantad av många stora väggmålningar bl a Nobel avbildad som på medaljen.

Det blev en resa med mycket att smälta och som fick mig att tänka -detta får vi göra om. Dessutom sken solen på oss!

Soile Algeröd 13-09-18

Soile Algeröd

Torsdag den 13 september var vi ca 30 personer som fick lyssna till Soile Algeröd på muséet.

Titeln på föredraget var ”Uddevalla- mina drömmars stad” och mycket handlade om vår stad men vi fick också följa Soile innan hon kom till Sverige. Hon växte upp hos mormor i Finland men drömde om paradiset Sverige som hon hört talas om. Som 7åring kom hon till Uddevalla utan att riktigt förstå att hon skulle bli kvar här. Utan att kunna svenska fick hon en fostermor som inte kunde finska. Då gällde det att vara kreativ och använda sina ögon. Och kreativ skulle hon förbli. Med ett bildband visade hon tiden innan Sverige, hur hon bearbetat sin bakgrund i en serie underbart vackra akvareller. Från Uddevalla visade hon bl a en bild med de 108 trappstegen som ledde upp till Fyrmästargatan där hon bodde. Med värme talade hon om människor hon mötte i Uddevalla. Olle Hagren som öppnade hennes ögon för konst och Nils Asp som blev hennes teckningslärare och mentor. Hennes positiva inställning och värme går att se i hennes bilder och genomsyrade också hennes föredrag. Det tackade vi närvarande för. Christina Gustafsson

Häng på Hamngatan

Lördagen den 30 juni gick detta event av stapeln. Uddevalla Konstförening deltog genom att erbjuda en alldeles nygjord folder om offentlig konst i Uddevalla. Dessutom var vårt programblad för hösten färdigt för besökare att ta del av. Vi erbjöd också en minipromenad för att se på några konstverk. Det som dock lockade mest i vårt tält var ett tiotal bilder på mer okända, icke centralt placerade offentliga skulpturer. Dessa bilder lockade ett drygt 80-tal personer till kommentarer, diskussioner och funderingar på att titta efter och besöka nya platser med kommunens offentliga konst. Vi är mycket nöjda med vårt deltagande och särskilt eftersom vi fick några nya medlemmar till föreningen.

Arkitekturhistoria, 8 föreläsningar under hösten

Triumfbåge

En översikt över den västerländska kulturkretsens arkitekturhistoria, högskolekurs. Från antiken fram till nutid  I samabete med Sensus och med bidrag från Thordénstiftelsen.

Vårens sista föredrag.

Den 24 maj var Kerstin Viktoria Krusell hos oss och berättade om sin konstnärsresa från Ljungskile till Peking. Kerstin blev tidigt i sitt liv fascinerad av den antika kinesiska kulturen och då särskilt hästar. När muséet för samtidskonst i Peking hade jubileum 2017, blev Kerstin utvald att få delta med sin konst. Något som få nordiska konstnärer fått göra. Nu fick vi se ett poetiskt bildspel till bakgrundsmusik av Rachmaninov, där först färgerna trädde fram innan bilden av hästar i olika konstellationer visade sig. Att färger betyder mycket för Kerstin och att hästar kan personifiera mänskliga relationer och situationer blev tydligt. Det kändes som om de 50-tal personerna i publiken kunde njuta av bildspelet och det mjuka framförande. Vi kom till ro och färgerna blev som ”balsam för själen” precis som Kerstin uttryckte sig.

Avslutning Svensk Bildkonst

Nu har vi avslutat de inspelade föreläsningarna om Svensk bildkonst. 32 personer har under hela våren fått sig till livs svensk konst ur både ett kulturhistoriskt och ett historiskt perspektiv. Dessutom med utblickar till den europeiska konstens utveckling så vi har kunnat se hur den svenska konsten kan relateras dit. Vi har fått lära oss färgernas symboliska betydelse liksom hur man kunde tolka vad växter symboliserade i målningar. Vi har fått veta hur Konstakademierna vuxit fram och kvinnornas strävan att få tillträde dit. Vi har fått se hur utvecklingen gått från bilder av antikens figurer, över porträtt av kungligheter och adel, till måleri med arbetare och vardagssituationer, landskap och nonfigurativa motiv. Men främst har vi fått ta del av fantastisk konst som fått oss att längta efter att få besöka både kyrkor och muséer runt om i Sverige.

Resa till Louisian 3 maj 2018

Uddevalla Konstförening gjorde i fredags en härlig utflykt till Danmark tillsammans med medlemmar från Sotenäs och Munkedals konstföreningar. Louisiana Konstmuseum var målet och vägen från färjan till muséet var kantad av blommande magnolior så vi mötte verkligen våren där. Muséet bjöd på fantastisk keramik av Picasso – traditionella former som i hans händer blev till otroliga skapelser med kvinnor, djur och fantasifigurer. Dessutom fick vi göra bekantskap med Gabriele Münters underbara konst. Gabriele blev i början av förra sekelskiftet en företrädare för avant garde och expressionism och skapade föreställande konst med verkliga motiv. Kraftiga klara färger i landskap och kvinnoporträtt. Strikta stilleben och förenklade former fick vi glädja oss åt. Det var också roligt att höra att hon under första världskriget, tillbringade ett par år i Sverige, bl a på Skaftö och i Grästorp! I det ljuvliga solskenet kunde vi också vandra runt i den storslagna skulpturparken. Det blev en lång men tillfredsställande dag innan vi sent på kvällen var hemma igen.

Gabriell Münter

Picasso

Föredrag om Karin Bergöö-Larsson.

Forelas o Ch)[500] Torsdagen den 15 mars höll Christer Blomqvist (distriktsordförande i Bohusläns konstföreningar), ett trevligt föredrag om en kvinna som verkligen stack ut, Karin Bergöö-Larsson, född 1859. En framsynt och förstående familj lät henne odla sitt konstintresse och redan vid 18 års ålder blev hon antagen vid ”fruntimmersavdelningen” på konstakademin. Hennes utvecklingsresa fortsätter till Frankrike där hon lever konstnärsliv och träffar Carl Larsson som blir hennes make. Han lär redan då ha sagt om hennes konst: ”Karin-den bästa av oss två”. Sundborn fick de av Karins pappa och där blommade Karins kreativitet verkligen ut. Inte så att hon målade så mycket utan i det hon skapade. Hon designade och formgav, möbler och textilier som var långt före sin tid. Möbler, som vi idag skulle kalla ”kompakt living” designade Karin redan på tidigt 1900tal. Det sägs att snickaren som gjorde hennes möbler, tyckte att de var så fula att han levererade dem när det var mörkt, så att ingen skulle se. Hon lät väva textilier, ljusa, stilrena, inte alls i dåtidens stil och klädde sig i stora, inte åtsittande klänningar och egenhändigt skapade hattar-helt i strid med modet. Hon designade trädgården med inspiration från Frankrike, hon komponerade broscher och målade porslin. Dessutom tog hon dekorationsuppdrag och tjänade egna pengar. Hela sättet att leva, inreda, äta och låta barnen delta i det mesta, var verkligen något som stack ut på den tiden. Det som vi idag tycker är självklart – att äta pizza, pasta, oliver och risotto med parmesan, det gjorde Karin redan 1890. Det här föredraget lät oss verkligen förstå, vilken modig, kreativ och skapande person Karin var. Över 50 personer kom till föreläsningen.